اخباراقتصادی
امکان حذف سهمیه پژو وسمند
همزمان با افزايش مصرف بنزين در سال جاري، دولت با حذف سهميه بنزين خودروهاي جديد و صفر كيلومتر داخلي كه حجم موتور بالاي 1800 سي سي دارند، سناريوي حذف سهميه بنزين خودروهاي لوكس را كامل كرد.
از ابتداي سال جاري تاكنون متوسط مصرف بنزين كشور به بيش از 64 ميليون ليتر در روز افزايش يافته بطوريكه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از رشدي بيش از پنج درصدي برخوردار شده است. افزايش غيرمنتظره مصرف بنزين در سال جاري موجب شده است كه دولت سياستهاي جديدي را براي كاهش و مديريت مصرف اين فرآورده نفتي در دستور كار قرار دهد و از اين رو از ابتداي مهر ماه سال جاري سهميه بنزين خودروهاي آزاد از 500 به 300 ليتر در ماه كاهش يافت. پيش از آن هم در خرداد ماه سال جاري طرح تبديل سهميههاي بنزين 100 به 400 تومان اجرا شد كه با اجراي اين پروژه عملا بنزين در آستانه تابستان سال جاري به صورت دو نرخي به خودروها عرضه شد. در آخرين تصميمگيريهاي جديد بنزيني دولت هم پس از اولتيماتوم به موتورسيكلتهاي فاقد پلاك ملي، قرار است از ابتداي بهمن ماه سال جاري سهميه بنزين خودروهاي جديد و صفر كيلومتر داخلي كه حجم موتور آنها بالاي 1800 سيسي دارند بهطور كامل حذف شود. نكته قابل توجه حذف سهميه بنزين اين دسته خودروها آن است كه متوسط مصرف اين خودروها در مقايسه با برخي از خودروهاي پرمصرف داخلي انواع پژو پارس، 405، 206 صندوقدار و بدون صندوق، پرايد، مگان دندهيي، تندر 90 و انواع سمند بسيار كمتر بوده است. پس از اجراي طرح سهميهبندي بنزين مقرر شده بود كه به تمامي خودروهاي كمتر از 2000 سيسي قدرت موتور سهميه بنزين اختصاص يابد كه با اجراي اين طرح جديد برخي از خودروهايي كه توسط خودروسازان داخلي مونتاژ يا توليد ميشوند ديگر سهميه بنزين دريافت نخواهند كرد.
نظرات شما عزیزان: